Hvordan fungerer Airbnbs forretningsmodel

Som resultat af større udvikling indenfor digitalisering af vores dagligdag og verden, har konceptet delingsøkonomi udviklet sig til at gøre det muligt for købere og sælgere, at gennemføre forretninger på en lettere måde online.

Delingsøkonomi er en person-til-person økonomi, som tillader enkeltpersoner at kunne dele menneskelige og fysiske ressourcer. Dette indbefatter det samarbejdsbaseret forbrug af varer og serviceydelser med delt ejerskab og værdi. Vores privatøkonomi er blevet mere fragmenteret og som forbruger behøver vi ikke længere at have kontanter på lommen, men kan hurtigt anvender en digital tjeneste til bestille ydelser og betalingen kan ske online f.eks. via mobilbetaling eller et privatlån som bliver gennemført på kort tid. Populære selskaber, så som eBay og Craiglist har i mange år draget fordel af en person-til-person forretningsmodellen, men for nyligt har selskaber, som Uber, Airbnb og Lyft opbygget deres foretagender til at imødekomme en forskelligartethed af forbrugerbehov.

 

Uber og Airbnb er i særdeleshed forsideryddende succeser, som har respektive selskabsværdier på $48 milliarder og $31 milliarder i skrivende stund. Selskaber inden for delingsøkonomi forsyner ikke enkeltpersoner direkte med varer og serviceydelser, men skaber deres penge ved at oprette forbindelse mellem købere og sælgere.

Denne model har potentiale til fortsat global vækst i de kommende år. Den 1. februar 2018 meddelte CEO of Airbnb, Brian Chesky, at selskabet ikke ville gå på børsen i 2018. Samtidig har selskabet undergået større ændringer i lederskab tidligere dette år, med afgang af dets CFO, Laurence Tosi, og dets første COO, Belinda Johnson, som nyudnævnt. Man kan altid spekulere i årsagen til disse tiltag og omstruktureringer, men Airbnb har altid haft meget fart på og en del lande har udvist en konservativ tilgang til virksomhedens koncept og Airbnb er forbudt i en række storbyer verden over.

 

Aibnb forklaret

Airbnb er grundlagt i 2008 og er i sin enkelthed en platform for enkeltpersoner til udlejning af deres ejerboliger, som logi for rejsende. Lejere, som bruger Airbnb søger typisk boliger med en følelse af hjemlighed, som hoteller ikke kan levere og de fleste værter er enkeltpersoner, der ønsker at udleje deres hjem for at supplere deres indkomst. Imidlertid har lovgivere og især hotelindustrien været bekymrede over, at langtids udlejningsenheder bliver omdannede til de facto hoteller – og således påvirker priser på udlejningsmarkedet og forøger konkurrencen for hoteller.

Den milliardstore hotelindustri i USA har f.eks. et årligt budget på $5.6 millioner som er øremærket for lobbyvirksomhed. I 2016 præsenterede American Hotel and Lodging Association et ”nationalt kampagneinitiativ på lokalt, statsligt og føderalt niveau” ifølge New York Times og erklærede ubetinget krig mod Airbnb.

Ikke desto mindre leverer Airbnb, som et forbindelsesled mellem vært og rejsende, en etableret markedsplatform hvor både værter og rejsende sikkert kan udveksle varer og serviceydelser. I en person-til-person model, så som Airbnb tilføjer et dybtgående bedømmelsessystem tilegnet vordende værter og gæster, som søger at samstemme deres logeringsbehov. På online markedspladser har deltagere tiltro til bedømmelser, hvad der gør det muligt for enkeltpersoner mere sikkert at kunne vælge kvalitetsprodukter, end at købe citroner.

 

Hvorledes Airbnb tjener penge

Med tilstedeværelse i over 65.000 byer spredt ud over mere end 191 lande, er Airbnbs ry og indtjening hurtigt vokset. Den primære kilde til Airbnbs indtjening kommer fra servicegebyrer på bestillinger. Afhængig af reservationens størrelse, opkræves gæsten et gebyr på 6-12% af lejeprisen - et ikke refundérbart servicegebyr. En dyrere reservation kan bevirke lavere servicegebyrer. Airbnb ræsonnerer, at familier, eller grupper med større reservationer, kan spare penge til andre rejseudgifter. Ved enhver gennemført bestilling bliver værter også pålagt et 3% gebyr til dækning af behandling af gæstebetalinger. Når en reservation er bestilt, betaler gæsten servicegebyret, med mindre værten annullerer, eller tilbagetrækker udlejningen. Hvis reservationen bliver ændret, justerer Airbnb servicegebyrer for at imødekomme brugere.

Afhængigt af lokale, eller internationale beskatningslove, er brugere også underkastet en merværdiskat som vi kalder moms i Danmark eller VAT i udlandet (Value Added Tax). En merværdiskat er en beskatning pålagt det endelige salg af varer, eller serviceydelser. For gæster, der søger indkvartering i EU, Schweiz, Norge, Island og Syd Afrika, pålægger Airbnb denne VAT-skat udover dens servicegebyrer. I overensstemmelse med forskellige skatteregler pålægger Airbnb ikke VAT for enhver gæst over én kam. I særdeleshed er gæster med reservationer i EU underkastet beskatninger efter den takst, der forefindes i gæstens hjemland.

Yderligere er gæster, som betaler for bestillinger i en valuta, der er forskellig fra den, som værten har valgt, underkastet forskellige vekselgebyrer bestemt af Airbnb. På samme måde er værter også underlagt en merværdiskat, som bliver trukket fra indkomst tjent ved udlejningsreservationer. Selv om Japan for nyligt legaliserede Airbnb, resulterede det i et tab af tusindvis af udlejningssteder og vrede følelser fra turister og rejsende.

 

Konklusionen

Med transport og indlogering, som er gjort mere tilgængelig end nogensinde takket være anvendelse af digitale tjenester som Uber og Airbnb, fortsætter delingsøkonomi med hurtigt at ekspandere. Airbnb og Uber har draget fordel af teknologiske fornyelser til at skabe platforme, som forbinder enkeltpersoner ved udveksling af dagligdagsbehov. Disse digitale tjenester er kommet for at blive og det er kun et spørgsmål om hvor lang tid de mere konservative strukturer i vores samfund kan modstå dem – forbrugere vil ikke længere begrænset i deres valg af tjenesteydelser eller dikteres i om de ønsker at gennemføre mikrotransaktioner, mobilbetalinger eller ved låntagning for betaling for disse online tjenester.

Airbnb er blevet vurderet til $31 milliarder i skrivende stund og har alluderet til en potentiel IPO næste år, uden direkte at tilbyde varer, eller serviceydelser til den enkelte forbruger. I stedet for forbinder dens platform enkeltpersoner, som ønsker at gøre forretninger med hinanden. På grund af en stor mængde bestillinger fortsætter Airbnbs indtægter at vokse, mens den kun pålægger et minimalt servicegebyr.